Saturday, 21 April 2012

UNIT TEKNOLOGI MAKLUMAT (UTM)


Fungsi
1. Khidmat Pelanggan
·                   Memberikan perkhidmatan dan khidmat nasihat yang sebaik mungkin kepada warga dan
pelanggan yang menghadapi masalah yang berkaitan.
·                   Help Desk.
2. Pengurusan Fasiliti dan Operasi.
·                   Menyelenggara peralatan dan perisian ICT.
·                   Pengurusan sistem rangkaian komputer.(VPN, LAN, WAN)
·                   Menyelenggara rekod asset dan inventori peralatan ICT.
·                   Melaksanakan ‘Backup’ dan ’recovery’ pangkalan data.
·                   Mentadbir email KPKTB.
·                   Menjamin keselamatan ICT. (Firewall, Secpoint, Antivirus)
·                   Pengurusan pusat data. (data centre server room)
·                   Internet.
3. Perancangan dan Koordinasi
·                   Merancang bajet dan keperluan ICT KPKTB.
·                   & Merangka polisi keselamatan ICT.
·                   Mempiawaikan dokumentasi, data dan rekod, prosedur dan perkara-perkara lain yang
berkaitan dengan ICT.
·                   Perancangan strategik ICT (ISP).
·                   Pengurusan projek dan maklumat.
4. Pembangunan Aplikasi
·                   Menyelenggara sistem maklumat berkomputer KPKTB
·                   Membangun sistem baru mengikut keperluan KPKTB.
·                   Mengintegrasikan aplikasi komputer yang bersangkutan dengan maklumat pengurusan.
·                   Membangun dan menyelenggara portal KPKTB.
·                   Menyelaras pembangunan CD CBT (computer based training).
·                   Penyediaan suntingan video, pembentangan dan montaj.

No comments:

Post a Comment