Saturday, 21 April 2012

PIAGAM PELANGGAN



Piagam Pelanggan Koperasi merupakan sesuatu yang dinamik dan akan turut berubah mengikut kesesuaian keadaan dan berasaskan kepada perubahan masa dan sumber yang ada (teknologi, kewangan, sistem dan prosedur). Dengan  andaian-andaian ini, pelaksanaan Piagam memerlukan kajian semula, penelitian dan perancangan yang berterusan agar ianya tidak merupakan janji-janji kosong koperasi kepada pelanggan khususnya ahli-ahli.
Memandangkan bahawa tuan punya koperasi adalah ahli-ahlinya sendiri yang menguruskannya secara demokratik adalah penting bagi setiap ahli sebagai pemilik koperasi melihat amanahnya dilaksanakan dengan penuh tanggungjawab dan ketulusan agar imej dan kredibiliti koperasi yang dianggotainya terus terpelihara


Piagam Pelanggan Koperasi adalah selaras dengan kehendak Undang-undang dan tuntutan nilai-nilai berkoperasi yang telah diakui dan diterima oleh dunia koperasi sejagat seperti usulusul yang dibentang didalam laporan kongres Ikatan  Koperasi Antarabangsa (ICA), Tokyo, Oktober 1992:-
(a)        Mempercayai hak asasi manusia dan mempunyai tanggungjawab di atas haluan
      organisasi mereka dan menikmati faedah-faedahnya mengikut nilai-nilai dan
      prinsip-prinsip koperasi;
(b)       Menyanjung hak asasi manusia sebagai individu dan juga sebagai kumpulan;
(c)        Mempunyai komitmen untuk menghasilkan keluaran dan perkhidmatan yang
cemerlang;
(d)       Menghayati pertumbuhan, perkembangan dan dinamisme dalam berkoperasi;
(e)       Mengiktiraf apa yang benar sebagai pedoman berkoperasi;
(f)        Mewujudkan komunikasi yang terbuka dan ikhlas di antara Ahli dan pengurusan
koperasi.
(g)       Keyakinan di atas  budaya organisasi yang mempunyai semangat pendekatan bersama serta semangat pemuafakatan dalam pengurusannya;
(h)       Mempercayai dan menghayati pertanggungjawaban kemasyarakatan;
(i)         Bahawa ahli-ahli merupakan komponen utama dalam berkoperasi.

No comments:

Post a Comment