Saturday, 21 April 2012

SEJARAH KOPERASI



Koperasi Pengerang Kota Tinggi Berhad, adalah sebuah koperasi yang telah di ilhamkan penubuhannya oleh Tuan Hj Tahir Bin Aris pada November 2011. Hasil usaha beliau dan  penduduk kampung akhirnya koperasi ini berjaya ditubuhkan  dibawah Akta Koperasi 1993 dan telah diluluskan pada 19 Mac 2012.

Tujuan penubuhan Koperasi Pengerang Kota Tinggi Berhad  adalah untuk dijadikan satu platform kepada penduduk kampung untuk terlibat sama didalam pembangunan projek Rapid Petronas di Pengerang yang diumumkan YAB Datuk Seri Najib (Perdana Menteri Malaysia) pada bulan Mei 2011 dan ini menglibatkan 37% dari Program Transfomasi Ekonomi Negara (ETP).

Program ini telah melibatkan kawasan tanah dan persekitaran penduduk Pengerang.
Kampung-kampung yang terlibat adalah seperti berikut:-

·                  Kampung Sungai Kapal
·                  Kampung Teluk Empang
·                  Kampung Langkah Baik
·                  Kampung Sebong
·                  Kampung Batu Mas
·                  Kampong Jawa
·                  Kampong Sungai Buntu
·                  Kampug Dato Ghani Othman (Penempatan semula)
·                  Kampung Punggai (Penempatan semula)
(Jumlah kampung yang terlibat adalah 10 melibatkan 1,000 buah rumah,927 buah keluarga dan kawasan seluas 9,500 ekar tanah kampung halaman)
               
 Koperasi Pengerang Kota Tinggi Berhad  juga merupakan sebuah koperasi yang akan memberikan perkhidmatan yang terbaik dalam mengendalikan projek dan segala urusniaganya yang terdiri sepenuhnya dari tenaga anak tempatan dari kawasan operasinya

Bagi meningkatkan kepuasan pelanggan, Koperasi Pengerang Kota Tinggi Berhad membentuk kumpulan kerja yang berkemahiran dan berdedikasi tinggi untuk menjalankan projek dengan selamat berbekalkan kepakaran dan pengalaman di sektor awam dan swasta disamping kelengkapan dari aspek peralatan,perkakasan dan perisian yang berteknologi tinggi.

 Selain itu Koperasi Pengerang Kota Tinggi Berhad  amat mengutamakan pembangunan ilmu dan sentiasa melakukan kajian penambahbaikan dalam pembangunan organisasi dan pelanggan.

No comments:

Post a Comment